09 May 2010

A scientist of "I AM LEGEND" story?

Hari ni byk sgt mende nk cite about my weekend. But sume gambar lom transfer/edit, so pasal my field je la. All these written adalah my diary utk dikongsi terutama dgn my child/children supaya mereka tahu serba sedikit about their mama ni (ala2 special entry utk mother's day la..).

Minatku terhadap kanser bermula dgn kisah seorg kwn yg kehilangan ibunya kerana kanser. My fren ni seorg yg sgt cemerlang, dn sgt xsangka di sebalik sume gelak tawa dia, dia menyimpan byk kisah sedih tentang ibunya. Slps dia bergraduat dgn gemilangnye, dn belum pon sempat naik pelamin, ibunya pergi buat selama2nya...innalillah..

Bermula dgn story my fren ni, aku mula membina fokus ke arah kajian terhadap kanser. Lebih ekstrem lagi (konon2 la), terapi yg aku pilih adalah viral manipulation. Haa...dh mcm dlm citer I AM LEGEND la plak. Mmg ade benarnye, virus bermutasi dgn sgt cepat. Dn aku, sbg seorg yg pernah cube memutasikan virus ni (yg already adalah ganas (strain velogenic), juga pernah terlibat mencipta virus baru menggunakan backbone nucleotides dr virus sedia ade, kengkadang terpk2 jgk la, kalo jadik cm dlm I AM LEGEND tu cmne? uiiii...mintak selisih malaikat 44! but no worries..we all dh synthesis kan peptide yg blh inhibit replication dia in vivo. In case of uncontrolled mutation and replication in human body, we can just inject the peptide ke dlm salur darah, and the viral replication should stop immediately..(",).

Pada tahun 2007, aku menemui suatu results yg aneh dn blm pernah direport oleh mane2 pihak di dunia ni. Tp disebabkan results ku xkonsisten, my superior asek kate my skills and techniques xbetul. Later in 2009, seorang saintis hebat dr America mengenalpasti terdapat gangguan mycoplasma dlm sel2 kanser dlm simpanan kami yg telah mengganggu setiap treatment yg kami buat, + byk antibodies yg kami beli dr oversea tidak dihandle dgn baik semasa penghantaran, dan itulah antara reasons kenapa results ku x konsisten.

Bile tahu je pasal ni, aku terus teruja. Maknenye, penemuan aku dulu bukan la tak relevan, malah mungkin yg pertama dlm bidang terapi virus ni! But, antiklimaks, I found that some1 had published it end of 2008...sedangkan aku telah pon menjumpai itu pada 2007. Itu la namenya xde rezeki..

Ntah ape aje yg aku merepek utk post ni. Cite pasal study sendiri plak. Mungkin sbb terlalu byk yg aku belajar dn fahami tentang kehidupan selama Progressing head Damage degree ku ini yg dah 4 tahun aku usahakan dn pernah hampir putus asa dah..huhuhu..papepun, aku belum putus asa insyaAllah..

No comments: