13 May 2010

KanAn AtaU KIrI??

"Kanan atau kiri? SABAR atau MARAH? Diam atau mengamuk?"

Ayat2 di atas berlegar2 dlm hatiku sejak pagi tadi. Ntah kenapa ye..aku dirundung tidak keruan saje. Pagi tadi seharusnya aku keluar awal utk menyudahkan kerja di Fakulti Medik sementara alat Real-time PCR tidak di'booked' org lain. Tp lewat pula jadinya. Kisahnya begini..

Semalam harusnya aku run lg 1 cycle real-time PCR. Tapi tibe2 teringat aku dah booked bilik kultur tisu kanser di Fakulti Biotech pukul 5. Waktu dh mendekati 4.40 ptg. "Ahh..gawat! nanti kene marah pulak dh booked bilik tapi xpakai". Aku berlari keluar utk ke parking. Tapi hujan lebat di luar. Kerana dh lambat, aku redah je bersama2 beg study, laptop dan brg eksperiment. Sampai di kereta mmg dh lencun habis + sandal baru berendam lumpur..akibatnye? Mlm tadi selsema makin teruk + demam.

Inilah yg membawa pada pg yg moody hari ni. Berat sungguh nk bgn pg ni. Matahari seakan2 tidak rela terbit dlm kotak pemikiranku, dn aku ingin terus berehat di sisi mimpi. Tp hubby ade presentation penting pagi ni. Dia telah terpilih untuk membentangkan usahanya (xphm ape dia dh buat dan usul, tp itu telah menguntungkan company dgn penjimatan berpuluh2 ribu RM dgn mengurangkan produk kamera rosak - that's what i understand so far). Pagi ni dia masih mengomel sbb dia mmg kurang rela utk present depan Managing Direktor tu - orang no1 CANON. Mmg dia xgemar utk dikenali atau dipuji dn yg seangkatan dgnnya. So, aku yg agak berat utk bgn ni pun memaksa relakan diri utk bgn dn bg semangat kat dia. Tapi xsempat prepare papepun for him sbb bgn pun dh lewat jgk..

After hubby pegi keje, aku pun siapkan anak. Time ni mcm2 jadik. My baby agak xsihat so nk dipeluk je. Aihhh...cmne ni? Aku nk bersiap lagi, nk kemas barang dia lagi, nak iron baju lagi..aii. Kalo letak dia atas lantai, dia merangkak kutip mcm2 mende pastu masuk mulut. Kalo letak atas katil, dia duduk sekejap je pastu nangis. Xpon dia main kat birai2 katil...sakit jantung aku tgk, takut dia jatuh. Lagipun Balqies dah pandai skrg, kalo nangis, dia depangkan dua2 tgn mintak angkat. Xke runtun hatiku melihat itu? Mase mandi aku asek berlari keluar masuk bilik air untuk pujuk Balqies. Lantai pon dh jadi basah. Mase basuh botol susu dgn air panas, aku tergelincir mase terburu2 nk kejar Balqies yg duduk di birai katil. Dah la sakit jatuh tergelincir, air panas pulak tumpah atas tangan..kulit sakit, HATI LAGI SAKIT!!! Tapi aku diam je. Betapa xeloknye kalo anak tgk aku terjerit2 marah. Lepas letak Balqies ke tgh katil, aku DIAM sekejap pastu sambung basuh botol. Aiii...punyelah melayan dia sambil bersiap, lambat la jadiknye pegi UPM...

Lambat, penat, demam, lapar, dn mcm2 lg jadik buat aku rase nk MARAH dn MENGAMUK je. Tp xmau la..mcm kanak2 je nk tantrum2. Rase nk tepon hubby, membebel kt dia (bkn marah dia, just meluahkan which dia biasenye sgt memahami) tapi mengenangkan dia ade presentation penting pg ni, xjadilah. So, lepas antar anak ke rumah my sis aku pun bergerak. Sbb mood terjejas teruk, aku decided to singgah McD to have my favourite hotcakes and coffee - better to eat food than TO EAT PEOPLE. Since dh lambt dn xmungkin sempat buat RT-PCR, aku pun putuskan nk uruskan hal2 kewangan dn banking2. Hubby kate he will do all the urusan tu, but aku tgk dia busy je manjang. So, xpelah, I can help do all the urusan. We share this RUMAH dan TANGGA kan?

Abes everything, dh tghari already. Baru teringat aku patutnya pegi perhimpunan staf Biotech yg WAJIB. Confirm kene sound lagi pasni. Erghh..menambah tensi je. Biarlah..aku bukan manusia sempurna. Masakan hari2ku sempurna dan boleh elak dari kene marah seumur hiudp? After that, I decided to go to Medic Fac..at least can try and run 1 cycle (though obviously xsempat!). Sampai Medic fac, dah angkut brg2 berat segala..baru perasan aku tertinggal bench freezer box kt Biotech fac (without it i cannot do my experiment)..adusss....rasenye bp aku dah naik 180 kot mase tu!

On the way balik ke Biotech fac...i said to myself "It's ok..kadang2 perlu untuk kita merasai kesusahan bertimpa2 supaya kita boleh menikmati kegembiraan pada hari2 yg everything smooth sail je". Bila semua plan yg aku rangka tidak menjadi, pastinya ada hikmah utk aku fahami.. Aku baca Ya Latiff berulang2 kali. Wahai Tuhan yang Maha Lembut..lembutkan lah hati dan amarahku..amin..


No comments: