13 May 2010

...kerana duit itu bukan duitku...

Hari ni tak sihat. Selasa lepas dh mengMCkan diri, xkan lah nak MC lg hari ni. Tapi mmg kepala berat je + selsema agak teruk + batuk. Hari ni dh plan wat keje di Faculty Medic, so harus pergi ke sana. Utk buat keje kt lab di sini, aku terpakse parking jauh, berjalan di bawah terik mentari, ditambah beban beg study (mengandungi jurnals, buku, fail, dn mcm2 lg) di bahu yg hampir 7 kg beratnye, juga barang2 untuk eksperiment sebakul di tgn yg mungkin beratnye hampir 7,8 kg jugak (ade laptop dn handbeg skali dlm bakul tu).

Oleh kerana xde kafe di sini (as far as i know), maka aku skip lunch. Penat + perut kosong = rasa nak muntah. Semua tu agak membantutkan keinginan aku utk buat eksperimen. Tapi bile memikirkann duit yg menaja study aku ni BUKAN DUIT AKU..aku gagahkan juga. Kata mak, dalam duit ni, ade sebahagian milik org yg anak2 mereka kurang bernasib baik dn xdpt teruskan pelajaran di peringkat universiti..ade sebahagian milik orang kampung yg juga tak merase melihat anak mereka di menara gading. Dlm duit ini juga, ada bahagian yg menjadi hak orang lain namun aku yg bernasib baik menerimanya..kalau zaman undergrad dulu (kebetulan murah rezeki dpt tajaan biasiswa), duit ni sume duduk dalam akaun yg aku xboleh keluarkan. Setiap kali perlukan duit aku kene buat senarai belanjawan then submit pada 'menteri kewangan' a.k.a my mum. Kalo lulus baru la nilai tersebut (dgn tepatnye xde lebih2) dimasukkan ke akaun semasa ku..Tujuan mak adlh supaya rezeki yg ada tidak aku bazir2kan, supaya berkat belajar.

Sekarang study ku juga ditaja biasiswa, alhamdulillah. Kalau tidak, berat aku nak sambung lagi. Xsanggup nak menyusahkan lagi mak yg dah pencen.. Tapi kini duitku mcm air je..ble fikir rase sgt menyesal sbb aku rase bukannya aku blaja sgt pun, enjoy je lebih..("_). Jadi hari ni bila aku rase sgt xlarat nk melangkah ke fakulti medik utk buat keje, aku igtkan diri sendiri dgn pesan2 mak.."INGAT..DUIT TU BUKAN KAMU PUNYA. DUIT RAKYAT TU.." dan aku pun gagahkan diri menyambung keje2 yg byk menanti..

-Ya Allah, jgn lah kau biarkan aku terlalai oleh nikmatMu yang teramat sementara ini..amin..-

No comments: