27 May 2010

KuAnTAn..HeRe I ComE!!!!!

Xsabar..xsabar..bebrape jam lagi nk berangkat balik Kuantan. Balik kampungku yg bersebelahan dgn kampung nelayan...makanye rumahku amat dekat ngan pantai..heaven!

I luv my kampung so much! Pagi2 wajib me and hubby g pantai after Subuh untuk tgk matahari terbit. Sometime waktu malam di musim tengkujuh, bunyi hempasan ombak yg menggila terdengar sampai ke bilik tidurku..asyik bangat!

Kat sini setiap hari nelayan akan turun ke laut seawal sebelum subuh dan pulang sebelum Asar. Dan hari2 la sejak kecik famili ku dapat makan ikan segar fresh yg baru ditangkap. Aromanye..rasenye...perrrgggghhh! Goreng dgn kunyit je pon dah cukup. Dulu2 my favourite ringkas je: nasik panas dgn ikan goreng. Ikan yg baru naik dari laut ni mmg amat ketara kesedapan dan keenakannya! Itu belom lagi sebut sotong, udang dan ketam...bile makan panas2 mmg terpercik kilauan bunga2 api di sekeliling (cam dalam citer Rattatouille tu ble ia makan makanan sedap)...marvellous!

Petang2 di sini ade jual kopok lekor, ABC dan cendol. Gerai pulak betul2 tepi pantai. Sambil mkn kopok panas atau Mi Calong (mi khas penduduk sini yg kuahnye adalah air rebusan dari ikan segar), sambil aku menahan tudung yg nk terbang sebab angin pantai yg sgt kuat tapi nyaman dan mendamaikan. Bile2 rase nk makan kopok lekor baru masak, ckp je kt mak. Nanti kul 11 pagi mak pegi rumah tukang wat kopok tepi pantai. Kul 11 pagi biasenye derang baru siap rebus kopok. So, bayangkan kopok yg baru dibuat dan direbus tu masuk dlm mulut...aiii...skrg je dh meleleh air liur!

Di mlm hari gerai kopok xbukak tapi diganti dgn Kedai Ikan Bakar. Yg femes ade di Tanjung Lumpur. Tapi diriku prefer yg dekat dgn pantai dekat rumah sbb kedai dia betul2 sebelah tebing laut. Waktu mlm air laut pasang. Penah skali tgh makan dgn famili kat situ tibe2 air laut melimpah dekat dgn kaki ktrg. Bayangkan betapa dekatnye dgn laut! Kalo mkn berdua2an je mmg romantis amat la..

Lg duduk kt kampung ni, bahan2 masak senang dapat terutama yg libatkan santan/kelapa muda. Dolu2 diriku ini amat suke buat kuih-muih lepas balik dr sekolah untuk juadah petang. Kalo buat kuih koci ke, kuih bom ke, beronak ke, putri mandi, and segala jenis kuih tradisional ni, pakai santan/kelapa parut dari kelapa muda berisi tebal..teramat la enaknyer!!

Namun..cume 72 jam je. Mungkin xsempat nk buat semua mende. Namun xkan ku sia2kan 72 jam yg ade nanti utk enjoy abes kt kampungku yg indah permai itu. Yang penting..aku tamo bawak balik barang sebijik buku atau jurnal pon malam ni! ahahahahahahaha!!! Babai study ku..aku dh penat ngadap kau 4 tahun ni. Ini malam, korang (buku, jurnal sume) boleh duduk dalam itu rumah dan jaga itu rumah yek? byeeeee......

2 comments:

farhana nazwin said...

slamat balik kampung kak.. safe journey.. =)

Hidayah Shafiruz said...

thanks farhana (",)