02 June 2010

Tertekan..tertindih..tersepit lagi terjepit..

Pagi2 tadi datang lab terjumpe la my Mummy (supervisor). "Haa hidayah, mane tesis? sume lecturers dh tanye bile u nak abes ni? u kene ngajar dh patutnye ni"!

Aduii...terase heartbeat ku melonjak melebihi paras 200! Kalo boleh, insan ni la yg aku xsanggup nk jumpe tapi terpakse ngadap hari2. Bukan xsuke dia. Mummy mmg baik sgt..dia concern pasal study aku yg xabes2 lagi ni sedangkan patut dah abes tahu lepas lagi. Memang la sambung blaja ni xmudah. Spjg study aku ni, mcm2 hal jadik. 3 kali rombak supervisory committee, 4 kali tukar projek. Sebabnye? xde org tahu hinggalah Oktober last year bile Prof Eric Stanbridge dari UCI, California dapat identify bahawa ade masalah dalam barang2 mentah (sel kanser, antibodi dan sebagainye). Dan aku (serta hampir semua student lab kami) adelah mangse..wooo...patutla sume keje asek xjadi sedangkan aku sblm kawin mmg workoholic tahap gaban. Aku mmg giler research sampai sanggup berumahtangga dalam lab dan library. Stakat xbalik 2,3 hari tu mmg biase sgt la...jadi ble keje asek2 xjadik..Tuhan saje yg tahu betape frust nyer aku...





Tapi skrg ble dah kawin..rase xsanggup plak nk hidup mcm dulu. Xsampai ati nk tinggal anak berhari2 xjumpe muke. Xsanggup nk tido duduk atas kerusi dlm lab sedangkan tido kt lengan hubby paling selesa..tapi..tapi..aku dh xbyk mase. hanye ade 4 bulan setengah sblm aku WAJIB antar draf tesis. Dan Januari tahun depan WAJIB jadik cekgu pade budak2 UPM ni..ajar imunologi, virologi, dan pasal loji2 (oh..itu tidak same sekali!).





Make..mlm tadi diriku ini dh maklumkan pd hubby " Abang..syng mls betul nk jadik student yg dulu tu. Tapi mase dh xbyk. So, kalo2 pasni syng angin je x menentu, tensi membaling2 barang, ngamuk cm singa betina hilang anak..minta maaf la byk2 ye?". Dan suamiku yg sgt memahami itu pun tersenyum dan menjawab " abg phm je..abg dh rase. buat lab mase undergrad je dh tension abes. inikan pulak phd..tapi agak2 kalo slalu kene marah xtentu pasal, abg angin jgk kott..."





Aiii..itulah kisah sorang student yg diri tak brape pandai, tapi ade ati nk blaja tinggi. Lagi bercite2 melangit nk gengam title Dr semuda umo 25..now sendiri tanggung...idup pun dah huru-hara! Papepun tiap2 hari aku berdoa moga Allah permudahkan urusanku. Moga Allah berikan kesabaran dan ketabahan setinggi Gunung Everest dlm hatiku..dan moga2 aku sentiasa mampu menjalankan tanggungjawabku sebagai manusia dan bukan hanye seorang yg mengejar cita2..namun setiap kali mengingatkan tesis yg blm siap2 tu..amatlan TERTEKAN, TERTINDIH, TERSEPIT, TERJEPIT, LAGI TERSEMPIT JIWA RAGAKU INI..!


No comments: