25 January 2011

Penerus Sebuah Legasi.... (Bah. 2)

Jadi selama 4 tahun ni, setelah melalui pelbagai kesukaran, cabaran dan dugaan..aku merasa penat, hingga sesekali terdetik di hati utk berhenti sahaja! Namun aku bukanlah seorang yang suka mengalah. I'm a fighter! A winner! And a winner never quit! Itulah yg aku slalu fikirkan bila tekanan melingkari jiwa. Namun masih..aku bukanlah sekuat yang aku sangka..

Pada kali yg terakhir aku betul2 tekad untuk keluar dari dunia research yg serba mencabar minda ini! Kesukaran yg ku rasakan ini rupa-rupanya jua dirasai oleh ramai pelajar2 sains seluruh dunia. Kalo anda xpercaya, anda boleh tonton ini

http://www.youtube.com/watch?v=Fl4L4M8m4d0

Though bertekad utk keluar, namun jalan research masih untukku. Sekian lama berfikir dan bertukar2 fikiran dengan my best friend dan this wisdom man (Prof Eric . Stanbridge, UCI, California), aku menerima dgn hati yg tenang bahawa bila Tuhan meletakkan seseorang hambanya di sebuah laluan, baik sukar atau tidak, hamba itu sebenarnya boleh dan mampu melalui jalan tersebut hingga ke penghujungnya melainkan Dia yg mentakdirkan sebaliknya dgn hikmah tertentu. Wallahua'lam.

Maka setelah sekian lama aku membebani diri dgn kegelisahan yang tidak berpenghujung, aku akhirnya blh berfikir denga tenang dan waras lagi. Tuhan meletakkan aku di denai yang berduri ini agar aku belajar mengelak duri, belajar bangun bila kaki tersepak batu, belajar memanjat bila terjatuh dalam lubang, belajar tegal pada kesakitan sementara, dan belajar tentang kehidupan realiti. Ini adalah amat penting! Kerana aku diletakkan pada laluan PENERUS SEBUAH LEGASI PENDIDIKAN..jika aku tidak memahami sebuah kehidupan realiti, aku tak mungkin boleh menjadi pendidik yang baik. Maka dgn hati yang lapang..dgn kalimah suci Bismillahirrahmanirrahim..aku kembali melangkah semakin laju menuju pengakhiran denai berduri ini. Semoga semua pelajaran yg aku pelajari memberi hikmah dan kebaikan, dan dapat pula aku sampaikan kepada generasi2 di hadapanku kelak..AMIN

(",)

No comments: